Praktische tips om minder schade te rijden

Wanneer wordt gekeken naar de verkeersveiligheid, zijn snelwegen relatief veilige wegen. Ondanks dat daar met de hoogst toegestane snelheid mag worden gereden. Op provinciale wegen zijn (letsel-) schades het grootst. De meeste aanrijdingen gebeuren op kruispunten binnen de bebouwde kom. Door de komst van steeds meer rotondes neemt het aantal schades hier wel af.

Om veilig aan het verkeer deel te nemen, is het cruciaal dat verkeersdeelnemers zich bewust zijn van hun positie in het verkeer. Een voorbeeld is links afslaan op een provinciale weg. Vaak is er op provinciale wegen een klein voorsorteervak en vervolgens de mogelijkheid om af te slaan. Veel mensen draaien alvast de wielen in als ze op de plek zijn waar ze af willen slaan, wanneer ze even moeten wachten tot het tegemoetkomend verkeer voorbij is. Wees dan bewust van je positie in het verkeer en draai niet je wielen in. Want als er iemand achterop je rijdt, beland jij op de weghelft van het tegemoetkomend verkeer. Dat is juist niet de weghelft waar je wilt zijn. Staan de wielen niet ingedraaid, maar recht, en iemand rijdt onverhoopt achterop, dan rijd je gewoon rechtdoor. Dan zijn de gevolgen waarschijnlijk minder groot.

Spoorwegovergang

Hetzelfde principe geldt voor een spoorwegovergang. Sta je op een donkere, mistige ochtend voor een spoorwegovergang tussen de weilanden, draai dan juist wel je wielen in. Rijdt er dan iemand achterop, beland je niet op het spoor, maar rijd je voor het spoor het gras in.

Ook in de bebouwde kom is dit principe belangrijk. De snelheden liggen veel lager, maar het risico dat er iemand achterop rijdt, is weer groter. Wees je dus altijd bewust van je positie in het verkeer.

Twee keer dwars

Een ander voorbeeld is met de auto in het donker keren op een provinciale weg. In de bebouwde kom hoef je meestal niet te keren, omdat daar voldoende zijstraten en rotondes zijn. De auto is het best zichtbaar wanneer de lampen op de weg schijnen. Je wilt zo min mogelijk dwars op de weg staan. Keer daarom niet zoals geleerd bij je rijlessen, waarbij je de keermanoeuvre begint op de rechterbaan. Dan moet je drie keer steken, sta je drie keer dwars op de weg en ben je drie keer slecht zichtbaar.

Een betere manier is om de auto de linkerbaan op te rijden en daar te stoppen, maak de bocht achteruit tot de auto dwars op de weg staat en rijd vervolgens weg. Dan sta je maar twee keer dwars op de weg en daarom is het een veiligere manier om te keren met de auto.

Parkeerschades

Een groot deel van de schades vindt plaats tijdens het parkeren. Daarom is het interessant met welke tips deze schades verminderd kunnen worden.

Achteruit inparkeren:
Achteruit inparkeren is voor sommige mensen lastiger dan gedacht. Veel mensen kijken achteruit omdat ze dat gewend zijn, maar dat is een risicovolle manier. Veilig achteruit inparkeren doe je door gebruik te maken van de (buiten)spiegels.

Achteruit inparkeren heeft veel voordelen. Je hebt dan al even gereden. De motor is inmiddels warm en dan reageert de motor beter. Daarnaast zijn de ruiten niet meer beslagen. Als je de auto vooruit ingeparkeerd hebt, rij je met een koude motor met mogelijk beslagen ruiten achteruit het parkeervak uit. Al het verkeer heeft bovendien voorrang op jou. Dat zijn niet de beste omstandigheden.

Zeker als je meeneemt dat je vaak de eerste minuten achter het stuur nog vaak minder scherp bent, dan wanneer je al een poosje gereden hebt. Dus als je op je spiegels achteruit kunt inparkeren, heeft dat de voorkeur.

Keuze voor parkeervak:
De keuze voor een veilige parkeerplek is cruciaal. Kies bijvoorbeeld wanneer mogelijk voor een hoek, waarbij één kant is afgesloten door een stoeprand of iets dergelijks. Dan is er maar aan één kant kans op schade door een andere auto. En als je op een hoek parkeert kan je aan een kant wat krapper parkeren, zodat je meer ruimte creëert voor iemand die naast je staat. Kies niet voor een open hoek waar mensen omheen rijden. Dan is de kans op schade groter.

Grotere parkeervakken:
De parkeerplaatsen laten ook vaak te wensen over. Want het is niet voor niks dat we op Schiphol een comfortplaats kunnen bestellen. Die is aanzienlijk groter dan de gemiddelde parkeerplaats. Auto’s worden over het algemeen steeds groter. Alle spiegels worden wettelijk groter. Maar de parkeerplaatsen niet. Dat is zorgelijk.

Zomer

Als laatste de zomer. Op zich is dit een prettig seizoen om in te rijden. Maar ook de zomer heeft weer specifieke situaties waar we op moeten anticiperen:

  • Zorg om te beginnen voor zomerbanden. De winterbanden kunnen er weer af en met zomerbanden hebben we meer grip. Ik ben geen voorstander van vier jaargetijden banden. Dan heb je in elk jaargetijde net niet wat je wilt.
  • Verder komen in de zomer langere droge periodes voor. Na een regenbui kan het wegdek dan erg glad worden doordat er olie en diesel uit het wegdek komen boven drijven.
  • Op de vroege ochtend en late avond kan er een felle laagstaande zon zijn. Een laagstaande zon zorgt gemiddeld voor 250 extra aanrijdingen per dag. Zorg er daarom altijd voor dat er een zonnebril op een praktische plaats in de auto ligt.
  • In de zomer is er veel meer zon en kan het erg heet in de auto worden. Dit zorgt voor moe- of loomheid. Dat is een bekende oorzaak van veel verkeersongelukken. Een goede airconditioning is daarom niet alleen prettig, maar ook veiliger. Met ramen open rijden op hogere snelheden leidt af en is daarom ook niet aan te raden.
« Terug naar overzicht

Plan zelf uw afspraak

Bijmans Afspraak Plannen

Laatste nieuws

Advieskeuze.nl

Bijmans-advieskeuze

beoordeel ons
×